miercuri

4 sau IV sau poate IIII

Asa cum multi dintre dumneavoastra deja stiti, sunt un foarte pasionat colectionar de ceasuri, asa cum si dumneavoastra ati putut vedea si online pe blogul meu http://www.colectieceas.blogspot.com si tocmai de la colectia mea de ceasuri mi-a venit si ideea acestui scurt articol. Mai exact in timp ce admira colectia mea de ceasuri un bun prieten de-al meu m-a atentionat: “Roberte dar chiar toate ceasurile tale sunt gresite !?!?”, m-a intrebat el aratandu-mi ca pe majoritatea ceasurilor unde scria cu cifre latine era trecut la cifra “4” “IIII” si nu “IV” asa cum ma invatase pe mine tovarasul diriginte la scoala.
Spre rusinea mea de jurnalist deontologic, m-am apucat sa sun la editura care oferea spre comercializare aceste “ceasuri de buzunar gresite”, impreuna cu o revista(Ceasuri de Epoca). Doamna de la capatul celalalt capat al firului se pare ca mai primise astfel de telefoane disperate, fiindca m-a lamurit in 10 minute ca de fapt greseala este ... corecta !!! Si fiindca va observ deja bulversati va cer permisiunea ca in continuarea articolului sa incerc sa va lamuresc, dar daca nu-mi iese va voi da numarul de telefon de la editura cu pricina, ca sa sunati si dumneavoastra si sa va explice cei de acolo.
Scrierea cu cifre romane a fost introdusa in antichitate de catre imparatii Imperiului Roman (logic) si au la baza 7 litere ale alfabetului latin utilizate ca valori determinate prin diferite combinatii ale acestora. Cele 7 litere sunt: “I” = 1, “V” = 5, “X” =10, “L” = 50, “C” = 100, “D” = 500 si “M” = 1000, in scrierea initiala cifrele V, L si D lipseau, ele fiind introduse ulterior.

Ca si reguli de baza scrierea se face de la stanga la dreapta, iar, literele “I”,” X”, “C” pot fi consecutive de maxim trei ori, iar literele “V”, “L”, “D” doar o singura data. O alta regula de baza este ca orice semn pus la dreapta altuia de valoare mai mare sau egala cu el, se aduna intotdeauna.
Pana pe la jumatatea secolului al XIX-lea pentru cifra 4 se folosea scrierea cu “IIII”, chiar daca una din reguli prevedea in mod clar ca “I” poate fi consecutiv de maxim 3 ori. Actuala forma a cifrei 4, “IV” a fost introdusa odata cu aparitia, la scara larga, a publicatiilor si tipariturilor. In zilele noastre multe companii orologere seculare  cu traditie folosesc in productia lor de ceasuri scrierea cu “IIII” tocmai pentru a scoate in evidenta reputatia si traditia seculara. Asa ca vrem nu vrem, intalnim de foarte multe ori scris si “IIII” si”IV” si”4”, la acelasi model de ceas tocmai din dorinta producatorilor de a oferi alternative de cumparare clientilor lor, fara vrerea lui “4” a devenit o adevarata strategie de marketing pentru cei mai importanti producatori de ceasuri.



Imi iau libertatea si inchei aici aceasta, destul de scurta, postare cu speranta ca unele nelamuriri au fost inlaturate, depinde numai de decizia dumneavoastra, “cat de gresit”, va fi inscriptionat urmatorul ceas pe care va veti decide sa-l cumparati. In caz contrar imi iau angajamentul ca voi reveni cu o noua postare in care voi incerca sa abordez celealte apecte pe care postarea de fata (nedorind sa devina una plictisitoare), nu le-a cuprins in analiza sa. Asa ca pun punct aici, citand un mare actor va spun si eu: "STAY THERE I'LL BE BACK !" !!!

Niciun comentariu: